BaraHanna

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2009

LCHF

Av Johanna - 25 augusti 2009 15:25


LCHF METODEN


(Low carb, high fat)


Nu skriver jag igen om denna metod som ja ska testa nu framöver. Jag tror faktiskt på den eftersom många bekanta till mig håller på med den och märkt skillnad. SSå håll tummarna för mig. För det är inte lätt. Har hållt på i fem dar. Fuskade ida bara, var på resturang. Åt lite ris till kycklingen, för ja kunde inte få grönsaker till. Men annars har det gått jätte bra. Och jag hoppas de kommer funka.


Den minskar:

Minskade besvär av:


Första veckan kan bli lite jobbig. Man kan märka av besväär som huvudvärk, dålig andräkt och hjärtklappning. Men det e inte så länge.


Metoden går då ut på att man inte ska äta produkter som potatis, pasta, ris och bröd. Man ska istället äta mycket kött, fisk kyckling och feta saker.


Här är då lite mat man ska äta och inte äta.


Ät gärna:

Nötkött, fläskkött, lammkött, kyckling, fisk, skaldjur. Skär inte bort det synliga fettet.

Mjölkprodukter: Mjölk, fil och yoghurt (fetaste, ej sockrade smaksatta), grekisk/turkisk yoghurt, ost (ej mager), fetaost, keso, crème fraîche, grädde, smör, bregott, majonnäs.

Du ska inte välja lågfettprodukter och inte sockrade.



Grönsaker som växer ovan jord (de som växer under jord innehåller mer kolhydrater).

Vinägerdressing, majonnäsdressing, linfrön, avokado, oliver, olivolja och rapsolja (ekologiskt odlade).

Ägg, helst ekologiska.


Titta i affären på innehållsförteckningen: Högst 5 g kolhydrater per 100 g födoämne bör finnas, för att man skall kunna äta fritt av ett livsmedel. (En lite förenklad nybörjarregel, för att komma igång


 Ät lite av:

Bönor, linser, frukt (någon enstaka, inte torkad frukt - koncentrerat

socker).

Nötter, mandel, solrosfrön.

Någon bit choklad med hög kakaohalt (70%+)

Alkohol – helst i form av torra viner, eller whiskey/konjak (innehåller mycket lite socker)



Avstå helst från:

Potatis, och potatisbaserade varor som chips och pommes frites.

Ris och risprodukter.

Majs, majsprodukter.

Spannmålsbaserade produkter som pasta, bröd, kex, frukostflingor, gröt,

välling, pannkakor.


Korv och andra charkprodukter. Här finns många E-nummer, som till exempel glutamat (E621). Goda undantag finns, titta på innehållsförteckningen. Lidl lär ha bra tyska korvar…


 Godis, kaffebröd, tårta. Sockersötade drycker.


Allt socker och allt sockrat. Helst undviks även sötningsmedel.

Margariner.

Omega 6-rika matoljor, till exempel majsolja, solrosolja, sojaolja och jordnötsolja.

Läsk - det lättaste sättet få i sig enorma mängder socker. Undvik gärna även lightläsk som kan underhålla sötsug.

Öl.



KRÅNGLIGT?

gÅ IN PÅ DENNA SIDA:  http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf


Jag kommer lägga upp lite recept som är grundade på denna metoden. Goda som ja testa och tycker är riktigt mettande och bra =)


På återseende!!!











































 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 25 november 2011 12:20

Känns som om hela dan har gått i slow motion kunde inte fatta vad de va insåg sen..KAFFE! Guuud man är ingen människa annars.. Fick ett samtal igr från en snubbe från kiruna (tänk er dialekten i huvudet) Je de hir e Mikael ,ja tinkte bara sia att glö...

Av Johanna - 24 november 2011 08:35

Skit skit skit! Dags att ställa av bilen och hittar inte papprerna! Tänk Johanna tänk va la du dom senast.. Åh 25 på fredag YEAH .. Nä tänk papper papper.. Ska ja köpa den där tröjan..hum vilken färg.. Näj blått papper va det.. Va var det jag såg den...

Av Johanna - 23 november 2011 20:00

Har ni ställt er framför spegeln någon gång och tänkt va f hände!? Idag kom domme dagen, innan känndes det som om man mest flöt på där bland bakelser och snabbmat. Men nu..bara man tar lite på sidorna så känns det som en sån där gelé massa.. DET VILL...

Av Johanna - 6 juni 2011 23:51

Har legat lite lite för länge vid havet idag :P kännde att ja brännde mig lite.. Och så tycker jag att det va bra att Simon vann även om ja tyckte Peter va roligast av alla:) och så har jag även upptäckt att Åhléns har sjukt mycket snygga kläder :O j...

Av Johanna - 1 juni 2011 21:46

BRITNEY SPEARS - TILL THE WORLD ENDS

Presentation


Jag är ingen kändis, ingen historisk människa, kanske enkel. Men detta är jag och min vardag.

Omröstning

Vilken månad blir den bästa för dig?
 Juni
 Juli
 Augusti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards