BaraHanna

Direktlänk till inlägg 28 april 2009

Bra råd

Av Johanna - 28 april 2009 20:00


ÄNGELHOLM DAG



Hej hej.


Idag har jag varit vid havet i Änglholm underbart väder med ca 24 grader ute. Där satt jag och 12 kolegor och göttade oss, men vi va mest inne och hade så kallat möte. Jätte lärorikt måste jag säga. Där fick vi blandannat lära oss hur man bemöter kunder med blandannat kroppsspråket,blicken leende, händerna, hur man placerar fötterna, blicken m.m Men även hur man ska göra i svåra diskusioner vad man ska tänka på att säga och så. Detta tyckte jag även man kunde använda i sitt förhållande, vilket jag kommer tänka på de gånger jag och Danny bråkar..då jag hellst skulle vilja banka in hans huvud i väggen och kasta potatis på honom, vilket jag pinsamt gjort (kastat potatis alltså..hö eh he..) Så här kommer lite tips om hur man kan göra...so here we goe,..



1


JAG FORM


Börja aldrig en mening i diskussion med - jag tycker UTAN använd istället jag känner.

Säger du att jag TYCKER så har du mindre sagt fått personen att känna sig lite hotad, anklagad och påhoppad. Vilket ofta leder till att man bara vill ge igen och börja anklaga tillbaka. Men säger du istället - jag KÄNNER, så har du lagt fram dina kännslor vilket låter mildare. Vilket mer låter som att du vill få förståelse och inte vill anklaga.



2


ÖPPNA FRÅGOR


Detta innebär att man försöker få en lösning i diskussion t.ex Då använder man sig av frågor. Har din partner/vän sagt typ- jag tycker aldrig du lyssnar på mig, du gör ju aldrig som jag säger! Ställ då frågor, kanske.. - varför tycker du så, vad har fått dig att känna detta, vad kan vi göra åt detta m.m Detta leder ju till att man skalar av problmen vilket sedan kan leda till en lösning. Detta känns ju mycket bättre än att man ska vara sur, för oftast kan man ju inte göra någonting åt det som hänt..eller hur? Man kan ju istället försöka lösa detta. MEN om man då istället i denna diskussion/påståelse skulle börja anklaga tillbaka med att kanske säga - jaha men du minns du förra veckan då när jag bad dig plocka upp dina smutsiga sockar från golvet, gjorde du det då!? NÄH! Dt gjorde du minnsann inte! Detta blir inte bättre eller vad tycker du? Det leder ju bara till en kamp om vem som ska va bäst eller ha rätt. Man försöker överträffa varandra hela tiden. Eller att försvara sig med att säga - jaha ok..men jag lyssnar ofta vad du säger, men ibland så lyssnar aldrig du på mig och bla bla..de är ju inte heller en lösning för det leder till slut också bara in till en kamp om vem som har rätt.

Så ställ frågor, lyssna. lös problem...



3


KYL AV


Mitt i ett bråk, gör något oväntat..räck ut tungan så där barnsligt som man gjorde när man va liten, klappa personen på kinden, ge en puss, dansa, säg nått kul, börja le..ja lovar till slut kommer han/hon bli smittad och börja le tillbaka, säg något fint. Detta hjälper verkligen att bryta isen, Danny gör jämmt detta och jag går på det varje gång när jag bestämmt mig att vara sur...vilket inte blir så länge utan slutar med en kram och suckar, va dumma vi e, varför bråkar vi om en sån här liten sak?



4


LYSSNA, FÖRSTÅ, SÄG FÖRLÅT


Det är aldrig lätt när man blir sårad. Men det är heller aldrig kul att vara arg och sur. Har DU sårat någon lyssna alltid, börja inte försvara, anklaga eller ta upp förflutet. Bara lyssna. Även om du inte alltid tycker att den andra personen har rätt så lyssna än då och säg förlåt. För hur svårt är det egntligen att säga förlåt? När man vet att det kan betyda mycket mer för den andra personen.  För även om du inte uppfattade det så här så känner den andra personen så, och nästa gång kanske det är du som tycker något. Vist vill man då få förståelse och att personen lyssnar? Det tycker jag. Och det leder ju ofta till att man blir sams snabt igen. Vist nu beror det så klart på vad det är, men små saker som kanske inte egentligen är så himla stora utan mest var missuppfattningar mellan er båda borde man väll ändå kunna lösa, eller?



Detta är sånna saker man egentligen vet men som man ibland kan behöva bli påmindav, som kan vara bra att få repeteration av.

Detta kommer iallafall jag börja tänka på istället för att kasta potatis ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 25 november 2011 12:20

Känns som om hela dan har gått i slow motion kunde inte fatta vad de va insåg sen..KAFFE! Guuud man är ingen människa annars.. Fick ett samtal igr från en snubbe från kiruna (tänk er dialekten i huvudet) Je de hir e Mikael ,ja tinkte bara sia att glö...

Av Johanna - 24 november 2011 08:35

Skit skit skit! Dags att ställa av bilen och hittar inte papprerna! Tänk Johanna tänk va la du dom senast.. Åh 25 på fredag YEAH .. Nä tänk papper papper.. Ska ja köpa den där tröjan..hum vilken färg.. Näj blått papper va det.. Va var det jag såg den...

Av Johanna - 23 november 2011 20:00

Har ni ställt er framför spegeln någon gång och tänkt va f hände!? Idag kom domme dagen, innan känndes det som om man mest flöt på där bland bakelser och snabbmat. Men nu..bara man tar lite på sidorna så känns det som en sån där gelé massa.. DET VILL...

Av Johanna - 6 juni 2011 23:51

Har legat lite lite för länge vid havet idag :P kännde att ja brännde mig lite.. Och så tycker jag att det va bra att Simon vann även om ja tyckte Peter va roligast av alla:) och så har jag även upptäckt att Åhléns har sjukt mycket snygga kläder :O j...

Av Johanna - 1 juni 2011 21:46

BRITNEY SPEARS - TILL THE WORLD ENDS

Presentation


Jag är ingen kändis, ingen historisk människa, kanske enkel. Men detta är jag och min vardag.

Omröstning

Vilken månad blir den bästa för dig?
 Juni
 Juli
 Augusti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards